Direktlänk till inlägg 1 september 2008

Wilmas första inskolningsdag på dagis - vi fick åka hem igen!

Av Sofia - 1 september 2008 12:35

Hej hej!


Nu var det ett bra tag sedan sist och mycket har hänt..

Idag hade Wilma bla. sin första dag på dagis, en dag som känts så långt borta men nu har hon hunnit fylla 1år och idag var det dags!!

Vi kom dit kl 10,  ett jätte fint dagis, helt nybyggt och massa nya leksaker som knappt såg använda ut, väldigt mysigt faktiskt! Allt var bra tills vi kom in på att jag nu går på Föräldrarpenning, detta får man tydligen inte göa om man vill ha sitt barn på dagis, detta är ju i och för sig logiskt..har man barn på dagis behöver mn ju inte vara föräldrarledig! Nu är det bara det att eftersom jag bara har jobb varannan helg och kanske någon enstaka dag i veckan(detta har jag ännu inte blivit lovad men det är min önskan) så måste jag ta ut min föräldrarpenning för att få jobba dessa dagar.. Jag får alltså inte ta ut A-kassa om jag jobbar i mer än 75dagar sammanlagt, då tar de bort denna för mig. Eftersom jag varit "snäll" mot samhället, får man skit tillbaka för det nu.. jag har istort sätt genom att tagit ut min föräldrarpenning betalat för att få jobba!! Problemet är det nu.. jag kan inte jobba kvar om jag vill ha Wilma på dagis, kan ju inte leva på ett varannat helg jobb, och kan inte ta ut föräldrarpenning dessa dagar då får jag inte heller ha henne på dagis!! Jag känner mig fast! Vad ska jag/Vi göra?!? Ringde till Arbetslöskassan häromdagen och berättade mitt problem- hon i anda sidan luren skrattade lite och kom till svars med att: ja du, man kan säga att vi uppmuntrar folk till att inte jobba!!

Detta är ju helt sjukt, vem fan är så dum och sitter och skriver ner att det ska vara såhär?? Folk som däremot inte vill jobba, tycker ju detta systemet är fantastisk, men jag som verkligen gör ALLT för att fåett jobb, tillochmed skiter i att ta ut min A-kassa och istället tar på förälrarpenningen för att FÅ jobba, får ju lida som f*n just nu!!!! Åhhh vad arg jag är..

Var bara för mig och Wilma att åka hem ifrån dagiset, imorgon ska vi dit och prata med föreståndaren, hoppas vi kan bli lite klokare då!

Detta påverkar ju hela våran livssittuation, ska Wilma gå på dagis?, vart isåfall? har vi råd till detta om jag ska vara hemma och gå på A-kassa? varför ska hon gå på dagis om jag ändå är hemma,kostar ju pergar att ha henne där? vart ska vi bo nu? måste flytta?? allt snurrar runt i mitt huvud- tror jag blir tokig!! Inget kul all för er att läsa detta, var bara tvungen att skriva ner min ilska!! Men är det någon som har tips/ide på hur vi ska gå tillväga är jag öppen för förslag!

 
 
Moster

Moster

6 september 2008 19:32

Stackare! Hoppas det snart reder ut sig - vilket jag är övertygad om att de kommer att göra! Ni är så ambitiösa och duktiga bägge två (tre såklart med Wilma!) så det kommer säkert att ordna sig. Ibland undrar man verkligen över vilka regler det finns i samhället!!! Snacka om att det kan röra ihop sig ibland.

Kämpa på (jag skickar min starkaste tankar och håller tummarna för er) och ge inte upp! Ärlighet, vilja och en del envishet krävs ibland - men sen fixar det sig och det gör ni! Kramar till er

http://pingela.bloggagratis.se

 
Ingen bild

carro

8 september 2008 18:33

Shitt! vaa knepigt alltså?! Hur tänker dem egentligen :/ Hoppas att det har löst sig nu? Om inte, kämpa på ;)
Ringer nån dag...tiden bara rinner iväg. Hoppas att allt är bra ändå :) Hälsa alla! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 25 januari 2010 12:41

           

Av Sofia - 25 januari 2010 11:56

Hej!   Som sagt, mitt huvud är fullproppat med saker just nu... tankar,funderingar, oroligheter, tyvärr bara en massa skit!!! Känner att man inte kan leva som vanligt- är ingen bra människa just nu.. inte heller någon vidare mamma till mina 2...

Av Sofia - 7 januari 2010 14:19

Att vänta barn är som att planera en sagolik semesterresa till Italien. Du köper guidböcker och gör upp underbara planer inför ditt livs resa: Colosseum, Michelangelo, gondolerna i Venedig. Du kanske lär dig några användbara fraser på italienska. All...

Av Sofia - 7 januari 2010 14:06


En nybadad liten Filip 6/1-2010  

Av Sofia - 7 januari 2010 13:56

Hej!   Länge sen sist.. Det har hänt så otroligt mycket sen jag skrev här sist, både bra och dåliga saker.. Jag väljer att inte gå in på detaljer, men ni som står mig närmast vet att vi har haft det kämpigt och vad det handlar om.. Men det bäst...

Ovido - Quiz & Flashcards